SOC CATALUNYA -2% discapacitat

laboral consultas

Miembro activo
Hola,

He recibido esta comunicacion del SOC. No sabía que había que comunicar durante el primer trimestre la cuota de reserva i la relación de personas con discapacidad. Lo he intentado hacer ahora pero me indica que estoy fuera de plazo. ¿Sabéis como puedo hacerlo? existe alguna sanción por no haberlo comunicado?
Muchas gracias.


"Benvolgudes, benvolguts,

Us fem arribar informació, de la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral, en relació a la importància de complir amb l’obligació legal, de les empreses de 50 o més persones treballadores, de tenir en plantilla una quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat.

El compliment de la quota de reserva s’ha d’assolir amb contractació directa en plantilla, i només es podrà complir indirectament, mitjançant mesures alternatives, si concorren causes d’excepcionalitat suficients i acreditables, i aquestes són reconegudes per la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral, prèvia sol·licitud en formulari oficial.

Sigui o no d’aplicació a l’empresa aquesta obligació legal, convé ressaltar l’existència de diversos estímuls legals per incentivar la contractació de persones amb discapacitat. La normativa preveu deduccions a la quota de l’impost de societats (entre 9.000 € i 12.000 € per persona/any d’increment net d’ocupació), bonificacions de quotes a la Seguretat Social (en quanties entre 4.500 € i 6.300 € anuals en el cas de contracte indefinit, i d’altres quanties en altres tipus de contractacions), i avantatges en el règim de contractació amb el sector públic.

D’altra banda, l’incompliment de la quota de reserva pot ser objecte de sanció per part de la Inspecció de Treball, i la sanció pot incloure mesures accessòries com prohibició de contractació amb l’Administració Pública i pèrdua d’ajuts en matèria de bonificacions a la contractació o en programes de formació.

S’ha de remarcar també que la inserció laboral de persones amb discapacitat, més enllà de l’obligació legal que afecta a les empreses de més de 49 persones treballadores, pot ser un indicador molt valuós de responsabilitat social pel que fa a la inclusió de la diversitat, i és en tot cas una oportunitat per a qualsevol tipus d’empresa, en la mesura que permet millorar la seva reputació, el clima laboral (eliminant estereotips i incrementant el sentit de pertinença), i finalment permet millorar la competitivitat empresarial.

Per últim, s’ha de tenir present també que les empreses de 50 o més persones treballadores, amb algun centre de treball ubicat a Catalunya, han de comunicar amb el formulari previst, a la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral, dintre del primer trimestre de cada any, la seva quota de reserva i la relació de persones amb discapacitat amb contracte vigent en el moment de la presentació de la comunicació, d’acord amb el previst als articles 4 i 5 del Reial decret 1451/1983, d’11 de maig."
 
Arriba